Door: Marco van den Hoorn 18-4-2016
Inmiddels ben ik ruim 2,5 jaar actief als Sales Recruiter bij Careers in Sales. Zelf ben ik ook dagelijks bezig met sales, het invullen van vacatures en het verdienen van geld. Bepaalde vraagstukken blijven voortdurend terugkomen in het vraaggesprek met opdrachtgever en kandidaat. Eén van de vragen is; hoeveel bonus kan of wil de kandidaat verdienen bij het leveren van goede prestaties?
De vraag die mij bezig houdt is: worden sales professionals nou daadwerkelijk extra gemotiveerd wanneer zij een flinke bonus kunnen verdienen? Of maken werkgevers zichzelf dat nog steeds wijs?
Meerdere van onze opdrachtgevers houden zich vast aan het uitdelen van lucratieve bonussen bij succes, maar andere opdrachtgevers daarentegen geloven meer in samenwerken en een gezamenlijke beloning in de vorm van een winstdeling of groepsbonus. Of bonussen wel prestatieverhogend werken zou ik graag ter discussie stellen. Het is naar mijn idee een hele korte termijn beloning van een geleverde prestatie. Echter, hoe snel ben je deze beloning weer vergeten? Na ieder toetsmoment staat iedereen weer op nul en begint het hele proces weer opnieuw. En wat te denken van concurrentie tussen collega’s onderling. Je wilt als organisatie dat er sprake is van optimale interne samenwerking, waardoor de klant uitstekende service en kwaliteit krijgt. Maar het uitdelen van individuele bonussen kan juist zorgen voor verdeeldheid binnen de organisatie. Wat te denken van ontbrekende loyaliteit. Eigenlijk suggereer je er namelijk mee dat wanneer er geen bonus wordt uitgekeerd na het behalen van een gesteld target, de salesprofessional verhoudingsgewijs minder hard zou werken en presteren. Maar is dat wel zo?
Ik vergelijk het voor het gemak maar even met voetballers die puur voor het geld een transfer maken naar een club waar ze eigenlijk geen gevoel bij hebben. De arbeidsvoorwaarden zijn fantastisch en er kunnen flinke winstpremies worden gepakt, maar als volgende jaar een nieuwe club zich meldt met een grotere zak met geld is deze speler weer vertrokken. Ben je daar als club mee geholpen, kortdurend succes?
Ben je als werkgever op zoek naar sales professionals die op een dergelijke manier in de wedstrijd zitten? En sales professional ben jij voortdurend op zoek naar het grote geld of spelen andere aspecten mogelijk wel een veel belangrijkere rol tegenwoordig? Wat hebben jullie nodig om het uiterste uit jezelf te halen?
Ik ben wel heel erg nieuwsgierig naar het antwoord op deze vragen.