In de huidige competitieve markt voor sales talent is het een uitdaging om talent op het juiste moment binnen te brengen in jouw organisatie. Belangrijk is het dan om doorlopend op zoek te zijn of in ieder geval open te staan voor top talent uit de markt. Waarom is het cruciaal om dit goed te organiseren? Ik geef je 5 redenen. 1. Goed gevulde pipeline Vanzelfsprekend maar op het moment dat er een opening komt in jouw sales team ken jij al sales toppers. De tijd voor het invullen van de functie neemt hierdoor enorm af. Wist je dat 57% van de functies die niet in de eerste maand worden ingevuld, langer dan 3 maanden open blijven staan?
2. Concurrentie voordeel Sales toppers hebben keuze in de markt. Waarom zouden ze voor jou kiezen? Omdat jij al in een vroeg stadium, nog voordat er een vacature is, interesse hebt getoond in de mogelijkheden van de kandidaat. De topper kent jouw organisatie, weet wat de mogelijkheden voor hem / haar zijn en je hebt al een relatie opgebouwd.
3. Verkleint de kans op een ‘mishire’ Het aannemen van de verkeerde sales kan honderd duizenden euro’s kosten, zie ook het artikel '
Wat kost een verkeerde hire van een salesmedewerker?' Als je doorlopend aan het werven bent heb je betere toegang tot top talent en een duidelijkere ‘benchmark’ van het niveau van talent in de markt.
4. Behoud van de topperformers Sales toppers werken graag in een team van ‘A-players’. Het team moet een commitment hebben voor het behalen van de doelstellingen. Wat zij niet willen is om met de eigen prestaties te compenseren voor ‘under-performers’. Ook hier is de benchmark weer relevant.
5.Verslaat de concurrentie Verloop is er bijna altijd en dat heeft iedereen, ook jouw concurrenten in de markt. Als het jou lukt om de invultijd van jouw sales functies te verkleinen, heeft jouw organisatie meer marktdruk t.o.v. concurrenten die er langer over doen om een sales functie te vervullen.
Bron: Peak Sales Recruiting