Door: Marco van den Hoorn 7-9-2017
Aantrekkende economie
Zelf ben ik in de crisisperiode gestart als ondernemer (2013). Destijds was er een overschot aan werkzoekende accountmanagers en een schaarste aan interessante salesvacatures. Nu de economie weer begint aan te trekken, merk je direct dat de vraag naar sales professionals en in het bijzonder accountmanagers sterk toeneemt. Waarbij met name wordt gevraagd om accountmanagers met sterke huntkwaliteiten. De afgelopen jaren zijn diverse klanten vertrokken of erger nog, failliet gegaan, dus er moet weer new business worden gegenereerd bij bedrijven.
Heldere vacature
De actief zoekenden zien soms door de bomen het bos niet meer. Het aanbod is groot, maar de diversiteit ook. Soms is moeilijk te achterhalen wat je nou precies gaat doen in een specifieke functie. Hiermee raken we gelijk een tip! Zorg dat je in een salesvacature duidelijk omschrijft wat iemand kan verwachten van de functie, waardoor aan tafel minder onduidelijkheden ontstaan. Regelmatig zie ik leuke vacatures waarin je wordt meegenomen in een toekomstige werkdag. Zaken als salarisindicatie etc. zijn ook heel belangrijk, want daarmee scheid je het kaf van het koren en voorkom je teleurstellingen in de eindfase.
Benchmark arbeidsvoorwaarden
Door het aantrekken van de markt merk je ook dat arbeidsvoorwaarden onder druk komen te staan. De marktwerking treedt op en de salarissen beginnen weer gestaag te stijgen. Wees je als potentiƫle werkgever hiervan bewust en doe op voorhand aan benchmarking. Realiseer dat een kandidaat zeker niet altijd kiest voor het geld, maar dat dit nog steeds een belangrijke rol speelt. Daarnaast is een saleskandidaat vaak zeer goed op de hoogte van zijn of haar marktwaarde.
Actieve benadering
Toch weten organisaties vaak niet opvallend en onderscheidend te zijn in de markt. Het vinden van passende kandidaten blijft voor hen een uitdaging. Continu vragen zij zich af waarom het aantal reacties op hun vacature zo laag is en al helemaal niet relevant. Mijn ervaring is dat accountmanagers benaderd willen worden, want ze weten hoe de markt werkt. Zelf solliciteren heeft een negatief effect op je marktwaarde. Daarom wachten ze liever op actieve benadering door een interne of externe recruiter met een interessante salesvacature. Je kunt als organisatie anticiperen door zelf veel te doen aan arbeidsmarktcommunicatie, betaalde jobboards of het inzetten van een (a.i.) interne recruiter. Daarnaast heb je de mogelijkheid om samen te werken met een externe recruitment businesspartner.
De markt van accountmanagers wordt krapper en daardoor de strijd heviger. Wees je hier als organisatie van bewust en maak de juiste keuzes om het einddoel te bereiken, een volwaardig en succesvol draaiende salesafdeling.