Koude acquisitie vanaf 2018 verboden!

Door: Daniel Lems 16-6-2016

Categorieën
:
Blog Careers in Sales,

Vanaf 2018 is het koud bellen of mailen naar prospect verboden! Tenminste zoals het er nu uitziet in de wet bescherming persoonsgegevens. Hier vallen dan ook namen, telefoonnummers en email adressen van bedrijven onder. Alleen prospects die hebben aangegeven het telefoonnummer of emailadres beschikbaar te stellen voor dergelijke doelen mogen hiervoor gebruikt worden…

Dit kan voor nogal een verandering zorgen. Veel organisaties zijn voor een groot gedeelte afhankelijk van deze methode om nieuwe klanten binnen te halen. Het verkoopvak gaat hierdoor behoorlijk veranderen. Ik vraag mij dan ook af in hoeverre dit een bedreiging is voor belbureau’s? Mocht iemand hier een visie op hebben dan hoor ik dat graag.

Leadgeneratie door de marketing afdeling is al heel belangrijk, maar zal nog belangrijker worden. Prospects die zelf aangeven informatie te willen over je product of dienst worden nog waardevoller dan dat ze al zijn. Een marketing afdeling die ‘lekker de naamsbekendheid’ probeert te vergroten is niet voldoende meer. Ook deze afdelingen zullen meer en meer afgerekend gaan worden op resultaat. Oei….

De salesprof die leads weet te genereren via andere methodes zullen het verschil gaan maken straks. Referrals via bestaande klanten zullen belangrijker worden en misschien komt het canvassen meer en meer terug. Deze methodes om contact te leggen met potentiële klanten mag, zoals er nu naar uitziet, straks nog wel.

Organisaties met een slecht product of dienst, maar die heel goed zijn in het binnen halen van nieuwe klanten d.m.v. koude telefonische acquisitie zullen het moeilijk gaan krijgen. Ik ga er vanuit dat deze maatregel op dit vlak wel de kwaliteit verbeterd van de bedrijven. Maar misschien vinden dit soort organisatie wel een andere methode om de ‘crappy’ producten te verkopen…

Reacties

Door: Ruben 30-6-2016 16:31
Onderwerp:

De oplossing...Je zegt gewoon dat je warm belt!

Door: Michael van der Pol 22-6-2016 10:42
Onderwerp:

Aan de ene kant jammer. Aan de kant begrijpelijk voor de managers. Maar ja ik vraag mij af in hoeverre die managers zelf op zoek gaan naar de beste oplossingen. Wellicht dat TV en Radio relcame weer helemaal hot wordt dan. Bij 4Consult hebben we denk ik de juiste mix gevonden tussen koud bellen, referrals en warm bellen.