De mens achter het CV en de motivatiebrief

Door: Hannah Dijs 23-2-2016

Categorieën
:
Blog Careers in Sales,


Wat is een CV vraag je jezelf af, of wat is de waarde van het CV? Eigenlijk heel simpel; een korte uitleg wat een kandidaat (sollicitant) zakelijk heeft bereikt in zijn of haar leven op het gebied van scholing, werkervaring en kennis. (Curriculum Vitae, letterlijk: Levensloop).

De motivatiebrief
Naast het CV schrijft de kandidaat waarom hij of zij in aanmerking denkt te komen voor de vacature, de motivatiebrief. Vaak kunnen recruiters in deze brief goed aanvoelen of de kandidaat wel of niet serieus geschikt is voor de vacature. De motivatie, de intensiteit, de lay-out, spel- en taalfouten laten recruiters deels zien wie deze persoon is.

Het CV
Dit staat los van het CV, want op het CV kan iedereen immers vermelden wat “niet” ontwikkeld of ingevuld is op het gebied van kennis. Op Social Media, zoals LinkedIn zie je de meest bijzondere CV’s voorbijkomen. Waar of niet waar, nog steeds zien we de mens niet achter dit profiel. Dat maakt de mens juist zo mateloos interessant.

Belangrijk om te lezen is wat er “echt” in de motivatie staat, want passen de competenties uit het CV met de drive dan is er een match. De kandidaat biedt zich namelijk serieus aan en heeft zich verdiept in de vacature, het bedrijf, waar hij of zij een toegevoegde waarde kan leveren. De motivatiebrief klopt, het CV welllicht deels. Het kan zo maar zijn dat deze persoon niet voldoet aan de leeftijd of gevraagde competenties maar wel voldoende kennis heeft om deze vacature in te vullen. Genoeg feiten om kennis te maken met de recruiter. Laten we elkaar ontmoeten, wie ben jij, wat kunnen wij voor elkaar betekenen. Jij maakt namelijk het verschil!

Een recruiter kan de meeste opdrachten waarborgen door persoonlijke kennismaking met de sollicitant en te ervaren of de functie succesvol ingevuld kan worden bij de opdrachtgever, de klant.

De kandidaat, de mens achter het CV hoort centraal te staan in de kwalificatie voor de vacature. Mensen werken immers met mensen en zijn het kloppende hart van het bedrijf om successen gezamenlijk te behalen.