Inloggen
Nog niet geregistreerd? Schrijf nu in

Recruitment voor sales professionals

Bekijk onze sales vacatures

Careers in Sales

Recruitment voor sales professionals

Bekijk onze sales vacatures
sales vacatures

Recruitment voor sales professionals

Bekijk onze sales vacatures
Careers in Sales

Hoe maak je een overtuigende pitch?

Nandi van den Bosch 23-8-2016 12:18
Categorieën: Blog Careers in Sales

Iedereen maakt het wel eens mee op een verjaardag of op een netwerkborrel: iemand vraagt je wat jij of je bedrijf precies doet. Dat is het ideale moment voor de pitch. Veel mensen vinden het lastig, maar toch is het een goede manier om jezelf of je bedrijf op de kaart te zetten. Wat is nou een goede pitch en hoe pak je dit aan? Hieronder volgen aan aantal tips die voor iedereen van toepassing kunnen zijn.

Tegenwoordig krijg je veel informatie binnen via verschillende kanalen, hierdoor zijn mensen “informatie-moe” geworden. Zorg daarom dat jouw pitch kort, bondig en impactvol is. Het is immers de bedoeling dat je gesprekspartner dit kan doorvertellen als jij er niet bij bent.

Er zijn verschillende aspecten van een pitch waarop je moet letten om je gesprekspartner goed te kunnen overtuigen. Vertel je pitch hartstochtelijk en gedreven. Je passie en enthousiasme is aanstekelijk voor anderen. Laat zien dat je diepgaand gelooft in jezelf of in de dienst die je hebt. Daarnaast is het belangrijk om te letten op je energieniveau. Met een aanstekelijk energieniveau krijg je mensen in beweging. Zorg dat de pitch dicht bij jouw persoonlijkheid blijft, zonder de kern van de boodschap te verliezen. Een persoonlijke pitch spreekt mensen namelijk meer aan.

Je kunt je pitch ondersteunen door gebruik te maken van non-verbale communicatie. Neem tijdens je pitch een zelfverzekerde houding aan en laat je handen vrij, zodat je een open en actieve houding hebt. Jouw pitch moet aansluiten bij je gesprekspartner. Probeer daarom snel te schakelen en te beseffen welke informatie je wel moet vermelden en welke je achterwege moet laten. Houd daarom in gedachten dat jij jezelf of je bedrijf wilt presenteren als de ideale oplossing voor de uitdaging van je gesprekspartner. Praat daarom over dingen die je gepresteerd hebt bij je bedrijf en zet jezelf neer als autoriteit op je vakgebied. Vertaal kenmerken door naar voordelen en voeg daar de referenties aan toe.

Het uitvoeren van een goede pitch valt helaas niet in één dag te leren, daarom is het belangrijk dat je blijft oefenen. Probeer dit eens te doen met een aantal collega’s en geef elkaar feedback.

Bovenstaande tips lijken misschien logisch, maar het verschil tussen middelmaat en top zit in de details!

Bron:
Sil Post
Catchyourtalent

Reageer

Netwerkt werving & selectie gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.
Close