Wij vroegen de Careers in Sales Consultants naar tips bij het solliciteren!
Lilian Jansen
- Bedenk goed waar nu echt je kracht en je toegevoegde waarde ligt en vertaal dit concreet, to the point: wat JIJ kan betekenen voor een organisatie. Een match is er namelijk paals beide partijen een win-win gevoel hebben, het 1+1=3 principe;
- Keep it short & simple, maar boven alles: blijf eerlijk;
- Wat is de winst voor de opdrachtgever als hij met jou in zee gaat. Wat voeg jij toe aan zijn organisatie?
José Kolenbrander
Zoek een gespecialiseerd werving en selectie bureau uit;
- Lees goed de vacaturetekst en stem je CV hier op af;
- De persoonlijke touch. Iets meer over jezelf vertellen, privé of interesses. Blijf jezelf, ga niet bluffen en laat weten wat je zelf wel en niet wilt;
- Bereid je voor; wie is de opdrachtgever, wat doen ze, hoe werken ze? Weet waar je terecht komt;
- Kleed je goed aan, kom op tijd en wees positief.
Marco van den Hoorn
Je solliciteert op een salesfunctie. Als sollicitant ben jij het product of de dienst die jijzelf verkoopt. Wees creatief om onder de aandacht te komen van jouw potentiele werkgever. Ben je eenmaal binnen dan begint het verkooptraject. Je mag jezelf verkopen, maar zorg ervoor dat je naderhand de beloftes ook kunt waarmaken. Niemand is perfect dus durf ook aan te geven waar jouw minder sterke kanten liggen. Zorg dat je optimaal voorbereid bent en kom uiterst representatief voor de dag. Enkele voorbeelden:
- Pluis de hele website van de klant uit;
- Zorg dat je de vacature uitgebreid hebt bestudeerd;
- Bekijk het LinkedInprofiel van je gesprekspartners;
- Bekijk of ze als bedrijf actief zijn op Social Media (Twitter, Facebook en LinkedIn) en bezoek deze kanalen;
- Zorg dat je in pak komt (man) of netjes gekleed bent als vrouw;
- Als je rookt: zorg dat je niet naar rook stinkt bij binnenkomst;
- Stel goede vragen op over het bedrijf, de functie, etc.;
- Wees vooral jezelf en breng een lach mee. Een toneelstuk heeft geen zin, want daar hebben beide partijen op lange termijn geen voordeel van;
- Geen afwachtende houding, maar proactief!
Daniel Lems
- Pak het gesprek aan alsof je bij een nieuwe prospect op bezoek gaat. Goede voorbereiding, geformuleerde vragen, onderzoek en suggesties voor meerwaarde t.o.v. jouw toekomstige werkgever;
- Ik ben altijd erg te spreken over kandidaten die al na hebben gedacht over wat zij extra kunnen brengen in de nieuwe werkplek. Focus op meerwaarde voor de klant is namelijk 1 van de 2 belangrijkste competenties van sales. Dit laat je hiermee zien;
- Zorg dat je niet teveel zelf aan het woord bent. Het is een 'two way street'. Jij zit er ook om jouw potentiële werkgever te beoordelen. Goede vragen stellen is belangrijk en geeft de andere partij het gevoel dat je niet zomaar met hagel schiet.
Hugo Schilling
Vertel je successen, vermijd arrogantie. Stel vragen om (naast wat wij je al verteld hebben) zoveel mogelijk te weten te komen over de cultuur, de lijn, het team etc. Geef simpel antwoord op de gestelde vragen en vertel alleen gepaste ‘extra’s’. Sales is ook samenwerken en het is goed dit ook proactief te benadrukken of aan te vullen qua voorbeelden. Als je persoonlijk contact vooraf wilt, laat het ons dan ook weten en vertel je ervaringen. Verder:
- Wees jezelf en focus op de functie en de gestelde vragen;
- Vertel over jezelf zakelijk en privé, maar verzand niet in teveel details.
- Kijk de persoon aan als je luistert en spreekt. Doe niet moeilijk over je mindere kanten: aan iedereen zit wel een randje;
- zorg dat je zo veel mogelijk informatie hebt over de persoon die je spreekt, via ons of Linkedin, zodat je eventueel een persoonlijk aanknopingspunt in het gesprek vindt;
- ken je eigen CV;
- Dress to impress!
Succes!